Türkiye’de Perakendenin Geleceği – Yerel ve Küresel Büyümeyi Yönetmek
Akademi ve iş dünyasının bir araya geldiği konferansta perakendede operasyon ve pazarlama alanındaki yenilik ve gelişmeler hakkında konuşmalar yapıldı.
Boston Consulting Group Atina Ofisi ortağı ve yönetici direktörü Camille Egloff “Mitler ve Gerçekler” başlıklı konuşmasında dünyada değişen dengeler ve yeni trendlerden örnekler verdi. Gelişmiş ülkelerde tüketicileri daha temkinli harcama yapmaya yönelirken, Çin, Hindistan gibi gelişmekte olan ülkelerde harcamaların markalı ve lüks ürünlere doğru kaydığından bahsetti. Türkiye’nin her açıdan çok dikkat çektiğinden ve global oyuncuların pazara girmek için takvimlerini oluşturduklarını vurguladı.
University of Pennsylvania Wharton School Pazarlama profesörü John Zhang öncelikle akademisyenlerle iş dünyasının bir arada olmasının ne kadar önemli ve gerekli olduğunu söyleyerek konuşmasına başladı. Prof. Zhang mağaza için mağaza konsepti ve perakendede yaklaşan devrim başlığı altında teorilerini sundu. Üretici firmalarla perakendecilerin ayrı ayrı kar optimizasyonu yaptığında büyük ölçüde hem müşteri hem de üretici ve perakendeciler için kayıplar oluştuğuna ve bu nedenle Apple gibi üreticilerin perakendeci olarak yüzeye çıktığına dikkat çekti. Perakendecilerle üreticilerin mağaza içi mağaza modeli ile daha başarılı olabilecek bir konsept geliştirdiğini belirtti. Bu durumda perakendecinin satışların yüzdesinden oluşan kira ile kar yaptığını, üreticilerin ise çift marj uygulamasını yapmadığı için hem müşteriye hem de sonuçta kendilerine daha çok kar sağladığını söyleyerek konuşmasını tamamladı.
California Üniversitesi Anderson School Operasyon Yönetimi Profesörü Felipe Caro, KUMPEM Forum perakende konferansının Türkiye’deki sektörü anlamaları açısından çok faydalı olduğunu söyledi. Zara’da envanter yönetimi ve hızlı moda perakendecilik ağı araştırmaları ile tanınan Prof Caro Koton’un operasyonundan etkilendiğini, özellikle çift dijitli büyüme rakamlarının çok az perakendeciye nasip olduğunu söyledi.
Öğlenden sonra konferans sektörünün lider firmalarını temsilen Teknosa Genel Müdürü, Mehmet Nane, Migros Ticaret Genel Müdürü Özgür Tort ve Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz ile Duke University Fuqua School’dan Prof. Gürhan Kök moderatörlüğünde başladı. Sabah oturumlarında konuşulan Zara modelinin Türkiye’de Koton tarafından nasıl uygulandığı sorusu Yılmaz Yılmaz’a soruldu. Yılmaz Koton’un ürününün %80’ini Türkiye’den satın aldığını ve üretimin 56 gün sürdüğünü ama bunu daha da kısaltmak gerektiğinden bahsetti. Bunun dışında rekabet avantajlarının lokal pazarlara lokal koleksiyonlarla fark yaratmak olduğunu söyledi. Türkiye’de ortalama trikonun fiyatının 29 TL, Zara, fast-fashion (hızlı moda) çok önemli ama fiyatı nerede konumladığınız daha da önemli diyerek dikkat çekti.
Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, KUMPEM Forum perakende konferansının akademik çalışmaların sektördeki uygulamaları yakından görmeleri açısından çok faydalı olduğunu söyledi. Algoritmik modellerin kullanılması ile satışların yüzde 3-4 oranında artmasının akademi ile iş dünyasının daha yakın çalışması gerektiğini düşündüğünü söyledi.
Migros Genel Müdürü ; Türkiye’de Migros’un perakendede birçok yeniliğe liderlik yapmasının arkasındaki dinamikleri anlattı. Mobil ticaretin öneminden bahsederken bugün Facebook $100 Milyar dolardan halka açılırken bu dünyada olup olmamanın artık tartışılamayacağını belirtti.
Mehmet Nane’ye Best Buy’ı devre dışı bırakan Teknosa’nın rekabet yaklaşımını paylaştı. Nane, 55 Milyarlık Best Buy Türkiye’de Teknosa’nın icatçılığı ile baş edemedi diyerek konuşmasını tamamladı.
Öğlenden sonra ilk oturum Kaliforniya Santa Clara Üniversitesi’nde operasyon ve tedarik zinciri profesörü, Naren Agrawal tarafından verildi. Prof Agrawa, perakende zincirlerinin sipariş verirken yalnızca tek şansı olduğunu, sezon başladıktan sonra verilen siparişlerin şirkete kar getirmediğini söyledi. Ayrıca doğru sipariş verebilmek için de doğru kurgulanmış bir tedarik zinciri gerektiğini belirtti.
Son oturum Güney Kaliforniya Üniversitesi Marshall School Pazarlama profesörü, Joseph Nunes’ e aitti. Prof. Nunes statünün ayrıcalığından bahsetti.